středa 15. února 2012

ženská kupé - ženské tupé

Gloria! V České republice se objevil první gender-marketing. A překvapivě je vymyslel moloch (respektive mološka) České dráhy!
Minulý týden proběhla médii zpráva, že České dráhy zavádí novou službu - kupé pro ženy. Neznamená to, že by kupé bylo výhradně a jenom pro ženy, ale znamená to že pokud ženy sedící v něm se cítí nepříjemně dohromady s mužem(muži) v tomto kupé, mohou ho(je) požádat o přesednutí. Co je překvapivé na této službě je pro mě to, že se okolo rozvinula tak široká diskuze. A to pro mě znamená, že naše společnost není připravena na marketing zacílený na ženy.

Na víc, a to mě opravdu štve, se otázka kupé točí okolo dotazů typu - cestovala byste v ženském kupé? a odpovědí: nevím, jestli bych ho využila...korunu diskuzi dala kolegyně z Gender Studies v článku časopisu Respekt, která položila řečnickou otázku: A ženy nekradou?! A tím celou bezpečnost žen ve vlaku omezila pouze na ukradené peněženky a při tom jde o víc!

Příběh:
Cestuji si takhle z Českých Budějovic po semináři, unavená. Odložím knihu, opřu se o okno a jdu spát. Po nějaké době mě probudí nepříjemný pocit. Otevřu oči...nic nenormálního...muži v kupé sedí podřimují, kupé se zaplnilo (kdy ani jsem si toho nevšimla). Nepříjemný pocit sílí. Začínám přemýšlet, co je vlastně špatně. A pak to prostě vím. V tom plném kupé chlap "podřimující" vedle mě má celou dobu ruku na mém prsu! Proč to není vidět? Oddělila jsem si svůj soukromý ostrůvek kabátem, kterým jsem si i napůl přikryla před okukováním spolucestujících. 
A nejhorší na tom bylo to, že když jsem začala křičet na dotyčného a osočovat ho, tak celé "mužské" kupé na mě koukalo jak na šílenou ženskou a potvrdili, že muž celou dobu spí a já se mílím! Takže...

Jak zmiňuje Respekt, v některých zemích je podobná služba běžně dostupná (např. v Rakousku již 15 let). V ČR bohužel marketingu a služeb zaměřených na ženy aniž by to byla výhradně "ženská" služba či zboží je jak šafránu. A myslím si, že cestování vlakem v ženském kupé není jen o bezpečnosti našich peněženek. Kupé pro ženy, kde mohou spát podle libosti a žádný muž mě neokukuje a neosahává je super!


Díky České dráhy!


P.S. Zajímalo by mě, kolik z vás má stejnou zkušenost?!


Žádné komentáře:

Okomentovat